Hvitløksgratinerte poteter + tsatsiki


Denne oppskriften har jeg tidligere publisert i hovedbloggen min Lysstreif. I dag skal vi lage denne gode maten igjen - og da passer det ekstra godt å legge ut oppskriften i min lille kokebok :)

Du trenger ikke å måle og veie nøyaktig - prøv deg fram etter din egen smak :)

Hvitløksgratinerte poteter med tilbehør
3-4 personer

Til potetformen trenger du:

Poteter (så mye som passer i din gratengform)
Hvitløk (2 fedd)
1 god ts salt
1 ts oregano
Sort pepper etter smak
Olivenolje
Sitronsaft

Annet tilbehør:
Svinekjøtt (600 g), enten strimlet eller i større biter.
Marinade til kjøttet (se i teksten nedenfor)
Salat (diverse)
Fetaost hvis du liker det

Skrell potetene og skjær dem i båter. Legg dem i en oljet gratengform.

Lag marinaden:
Hakk hvitløken, ha den i en kopp. Ha i salt, oregano og pepper. Hell litt olivenolje og sitronsaft oppi koppen (tilsammen ca 1/4 av koppen, kanskje litt mindre) og fyll opp med vann (ikke helt fullt, prøv deg fram). Rør om og hell blandingen over potetene, fordel godt. Når potetene er ferdig, skal vannet være fordampet.

Stekes i stekeovnen (varmluft) først ved 225 grader (15 min) og så ved 200 grader (ca 30 min). Vend potetene av og til.


En liten presisering:  Når jeg lager marinaden til kjøttet, er det naturligvis uten vann :)

Serveres med stekt svinekjøtt (vi bruker ca 600 g til 3-4 personer) og salat. Jeg bruker samme marinade som ovenfor til kjøttet, men med mindre sitronsaus (det spruter for mye ved steking) og uten vann. Kjøttet kan godt marineres i noen timer, eller over natten. For å spare tid, kan du også marinere kjøttet like før du begynner å skrelle potetene. Det gir god nok smak i massevis! Pass på å fjerne marinaden før du steker kjøttet. Den kan tilsettes på slutten og stekes ved svak varme. Det gir kjøttet litt ekstra smak.


Siden dette er greskinspirert mat, passer det godt med tsatsiki til. Slik lager jeg tsatsiki:

½ l yoghurt naturell
½ agurk
Hvitløk (2 fedd)
Salt
Pepper
Dill

Jeg pleier å helle yoghurten i et gjenbruks-kaffefilter av plast (i ca to timer), slik at yoghurten blir litt fastere. Dette kan du sløyfe.

Rasp agurken, klem bort en del av saften. Hakk hvitløken. Ha dette oppi en bolle sammen med yoghurten og smak til med salt, pepper og litt dill.

Og nå kommer det viktigste: Kos deg!!!


NB: Det hender at jeg jukser og kjøper ferdig tsatsiki. Det er kjekt når det skal være lettvint :)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Stekt kyllingkjøttdeig med ris og karrisaus

Eplekake til liten langpanne

Spätzle – hjemmelaget pasta uten pastamaskin